(bijna) alles over leren zwemmen

ZVVEM staat volop in de belangstelling

Volg de ontwikkelingen van ZVVEM in de diverse media.

gallery/2019-zvvem-logo nbd biblion

23 september 2019

 

 

Recensie NBD Biblion over het boek ZVVEM is zeer positief:

 

Zvvem, de paradox van een zwemdiploma / bijna alles over leren zwemmen / schrijver Irma Kokx / vormgeving Martijn Homan. - Ulvenhout / zvvem.nl  [2019] / 120 pagina's / illustraties / 31 cm.

 

Schrijfster en vormgever hebben een bijzonder, kleurrijk en rijkelijk geillustreerd boek (A4-formaat) gemaakt over leren zwemmen in de ruimste zin van het woord. Bekeken vanuit de 'zwemlesdriehoek' het kind, de zweminstructeur en de ouder worden in zes hoofdstukken allerlei associaties met water, vormen van leren, ontwikkelingsverloop, didactische aanpak, wetenschappelijke theorieen en het perspectief van buitenstaanders beschreven. Het behalen van zwemdiploma's en zwemcompetenties worden op verschillende manier bediscussieerd en het boek is doorweven van tips. Ook staan er doe-opdrachten in voor kinderen. Aantrekkelijke en kleurrijke vormgeving met o.a veel kleurenfoto's en (schematische) tekeningen. De tekst staat veelal in twee of drie kolommen. Psychologische theorieen zijn soms wat kort door de bocht en te simpel weergegeven maar verduidelijken voor de leek enkele belangrijke begrippen zoals onder andere motivatie, conditionering, generalisatie en discriminatie. Tot slot is een geraadpleegde literatuurlijst en websites voor meer informatie over zwemmen opgenomen. Ook bevat het enkele boekentips voor kinderen. Voor opvoeders van kinderen van ca. 0 t/m 12 jaar die sceptisch staan tegenover zwemles en andere geinteresseerden zoals zweminstructeurs en sportopleiders. V/J-AANBIEDING. Ook geschikt voor speciale opvoederscollecties. Bevat enkele invulopdrachten. Een van de weinige boeken over dit onderwerp. Recensent: Jan Schijvenaars.